SNA Hem
-Tematiska kartor - StartsidaSNA SverigekartaFakta om län och kommun

Fler kartor Finns längst ned på sidan

Järnvägsnätet 1936

Karta över Järnvägsnätet 1936



Teckenförklaring


DET HISTORISKA JÄRNVÄGSNÄTET
De första stambanesträckorna öppnades 1856 - Göteborg-Jonsered och Malmö-Lund. Under 1860-talet färdigställdes Västra stambanan (Göteborg-Stockholm) och Södra stambanan (Falköping-Nässjö-Malmö). Den norra stambanan påbörjades och delsträckan Stockholm-Uppsala öppnades för trafik 1863. Järnvägarnas sträckning bestämdes i första hand av behovet av goda förbindelser mellan landets industriella och ekonomiska centra. Hänsyn togs även till militärstrategiska överväganden. Tanken var också att järnvägen skulle ge liv åt "slumrande" bygder.

Det svenska järnvägsnätet var som störst i slutet av 1930-talet. Stambanorna byggdes med normalspårvidd (1,435 m), medan de enskilda järnvägarna oftast byggdes smalspåriga. 4 000 km av totalt 17 000 km järnväg anlades med smalspår.

Kartorna visar järnvägsförbindelserna mellan orter och alltså inte de exakta bansträckningarna.

Läs mer om det historiska järnvägsnätet.


Källa: Järnvägsdata 1999, Järnvägsklubben

Baserat på bokverket Sveriges Nationalatlas:
Temaband : Infrastrukturen (info om boken)
Kapitel: Kommunikationer
Avsnitt: Järnvägstrafik


Byt till annat temaband:

Eller sök ord i samtliga kartrubriker:

Välj annan karta ur temat
Infrastrukturen (89 kartor)

-
SNA Ingångssida - Böcker - PC-Atlasen - Webbatlas - Ortregister - Sök - Om SNA
Epost: [email protected].
Skapad 2011-08-06 (mall uppdaterad 2003-04-07.)